keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Opetus ja pedagogiikka Gabriellassa

Gabriellassa opiskelu viikko on struturoitu. Tämä strutuuri on kuvitettu pictokuvilla. Kaikki opiskelijat kokoontuvat aamuisin ruokasaliin yhteiseen aamuinfoon, missä käydaan opettajalahtoisesti paivan toiminnot läpi, sekä mm. rukoillaan ja lauletaan Tansanian kansallislaulu.  

Opetustapaan kuuluu yhteen ääneen toistaa esim. numerot ja aakkoset. Lisäksi usein oppilaat toistavat NDIO (kylla) huutoja opettajan kysymyksiin. Lisaksi heillä on oma kannustustaputus, joka toistetaan yhteenaaneen kun joku on onnistunut esim. tehtavassä tai keskittymään oppitunnilla.

Montessori päiväkoti

Opiskelijat on jaettu opetuksessa kolmeen pienryhmään, joissa varsinaiset oppitunnit pidetään. Pienimmät oppilaat ovat paivakotiryhmassä, joka toimii integraatio periaateella eli joukossa on sekä vammaisia ja vammattomia lapsia. Opettajan lisaksi päivakotiryhmassä tyoskentelee vaihteleva määrä muuta henkilokuntaa toiminnan ja lasten määrän sekä  toimintakyvyn mukaan. Päivakodissa toiminta perustuu Montessori pedagogiikkaan. Oppitunteja pidetään ryhman omassa opetustilassa, joka on rakennettu Montessori ajattelun mukaisesti, seka ulkona rakennuksen sisapihalla. Opetusmateriaalista suurinosa on itse rakennettuja, mutta keskus saa myos jonkin verran lahjoituksena oppimismateriaalia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 











Autismiopetus

Autistisille oppilaille on oma opiskelutilansa. Lapset on jaettu kahteen ryhmään, kun toiset opiskelevat luokkahuoneessa niin toisilla on terapiaa. Seuraavalla tunnilla osat vaihtuvat. Luokkatilaa on rakennettu autististen oppilaiden tarpeiden mukaisesti, kaikki ylimääraiset ärsykkeet on poistettu ja pulpetit on asetettu kasvot seinään päin. Jokaisella oppilaalla on omat struktuuritaulunsa, jonka opettaja tai yksi oppilaista rakentaan tunnin alussa eli käy laittamassa viikonpäivän ja oppitunnin aiheen kuvat tauluihin. Oppilaat opiskelevat tässä luokkatilassa noin kahtena päivänä viikossa, pääasiallisesti matematiikkaa ja äidinkieltä sekä englantia. Autistiset oppilaat keskittyivat ja rauhoittuivat hyvin omiin tehtaviinsä.

 

Erityisen tuen tarpeessa olevien opetus

Kolmas luokkatila on erityisen tuen tarpeessa oleville, edistyneimmille oppilaille, joiden tavoitteena on joko integroitua niin sanottuun normaaliin peruskouluun tai sitten valmistua Gabriellasta ammattiin. Luokkatilassa voidaan pitaa oppitunteja suurelle joukolle oppilaita tai sitten pienryhmaopetusta. Oppitunnit on keskittynyt matematiikkaan, äidinkieleen, englantiin ja terveydestä huolehtumisen taitoihin.

Yhteiset opetustunnit

Useille oppitunneille päivakoti-ikäiset ja autistiset oppilaat yhdistettään opiskelemaan ulos sisäpihalle esim. aakkosia, väreja, muotoja, numeroita ja kehonosia. Näillä tunneilla toistetaan opettajalähtoisesti sanat erilaisten materiaalien avulla, kuten kuvista, palikoista, julisteista, laulamalla, väritys- tai piirustustehtavillä. Näilla tunneilla oli levottomampaa, oppimisrauha huonompi kuin omissa luokkahuoneissa pidetyilla oppitunneilla, oppilaiden yksilölliset toimintakyvyn haasteet nuosivat esiin selkeammin.
Ruokasalissa ja ulkoalueilla pidetään päivittäin yhteisia oppitunteja, mihin saattaa osallistua kaikki oppilaat. Tallaisia ovat mm. liikunta, puutarhan hoito, musiikki, tanssi, rummutus, muotinaytös, kädentaidot, tarinan kerronta seka vuorovaikutus tunnit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti