lauantai 18. maaliskuuta 2017

Vapaa-ajalla...

Päivät töissä ovat olleet todella intensiivisiä. Työpäivän jälkeen on aivan puhki ja pimeä tulee nopeasti noin klo. 18.30. Työnteon lomassa olemme kuitenkin ehtineet tehdä kivoja ja ikimuistoisia juttuja.

Illanvietto talolla= jos ohjelmassa ei ole muuta, hengailemme talolla olohuoneessa joko keskenään jutellen, osa tekee koulutehtäviä, osa töitä, osa surffailee netissä ja soittelee ja viestittelee kotiin. Viimeisenä perjantaina, meillä on housepartyt, jossa lämmitetään sauna, täytetään allas ja tanssitaan afrikkalaisia tansseja... so looking forward that :) (kuva ja päivitys tulossa illanvieton jälkeen)

Bikers = meidän alueen paikallinen baari. Olemme käyneet siellä välillä iltaisin muiden vapaahtoisten kanssa oluella. Paikka on todella kiva ulkoilmabaari. Perjantaisin on ohjelmassa karaokea.

Memorial = second hand- markkinat ovat elämys. Markkinoille tulee useita kertoja viikossa käytettyjä vaatteita myyntiin. Voit tehdä mahtavia löytöjä muutamalla eurolla, jopa aitoja desing tuotteita. Olimme yksi ilta käymässä siellä ja mukaan tarttui muutama ihana mekko. Ikäväksemme pääsimme lähtemään sinä päivänä niin myöhään markkinoille, että osa myyjistä oli jo purkamassa tavaroitaan pois. Sinne olisi vielä ehdittävä ennen kotiinlähtöä uudelleen.

Kangamarkkinat = tänään torstaina (16.3) menimme suoraan töistä kangamarkkinoille... itku meinasi päästä kun pääsimme perille. Se olikin suljettu. Löysimme kuitenkin onneksemme muutaman kaupan, missä löytyi ihania kankaita.

Moshin keskusta = Moshin keskusta on vilkas ja elämää täynnä. Olemme muutaman kerran käyneet keskustassa ostoksilla, kahvilla ja ravintolassa syömässä. Ostosten tekeminen on hikistä puuhaa, kun on aina olo, että nyt mua taidettiin viedä niinkuin pässiä narussa :) Mutta mikä parasta kaupungilla näet Kilimanjaron ja sen lumihuipun.

Ameg Lodge = kävimme muutaman kerran rentoutumassa läheisessä Lodgessa.

Relax= uintia, auringonottoa, Kilimanjaro-olut sekä pientä syötävää...

#CHILLING

God be with us, Amen
Taksit = Meillä on vakkarikuljettaja, jolle soittelemme aina kun meidän tarvitsee päästä johonkin. Festolla on kiinteät hinnat ja sen takia kulkeminen on helppoa. Vieraiden taksien kyytiin ei ole turvallista mennä. Kulkea voisi myös DalaDalalla (täpötäyteen tungettu pikkubussi, minkä kyytiin mahtuu aina vaikka se olisi kuinka täynnä jo entuudestaan) tai BodaBodalla (moottoripyörätaksilla, joka ajaa sinut tukka hulmuten perille... tai sitten ei). Rikshalla pääsee myös, joten vaihtoehtoja löytyy kyllä. Me perheenäidit olemme käyttäneet vastuullisesti vain taksia.

Safari = Varasimme pitkän pohdinnan jälkeen Safarireissun ja näin jälkikäteen voi sanoa, että se oli joka pennin arvoinen. Safariseurueeseemme kuului 2 tyttöä Skotlannista, 1 mies Kyprokselta ja 1 mies Australiasta.

Masaita
Automatkalla näimme vaikka mitä; kaupunkeja, kyliä, vilkasta liikennettä, lapsia kävelemässä kotiin yksin ison tien varressa, kahvi- banaani,- maissi- ja riisiviljelmiä. Masaita näimme paljon matkalla, koska heidän maansa sijaitsevat paljolti Ngorongoron alueella. Masait paimensivat teiden varsilla ja pelloilla karjaansa (vuohia, lehmiä ja kameleita).

Ensimmäisenä päivänä olimme Tarangiren luonnonpuistossa, jossa näimme paljon norsuja, kirahveja, strutseja, antiloppeja, Pumba-sikoja?, erinäisiä lintuja ja apinoita. Pikkuapinat kävivät varastamassa meidän seuruessa olevien ruokia. Näimme tai siis tunsimme myös tse-tsekärpäsiä, kun ne puraisivat biitin ihoa mukanaan. Inhottavia pikkupirulaisia olivat he. Tarangire oli tosi kiva paikka.

Tarangiresta suuntasimme kohti Ngorongoroa meidän majapaikkaamme. Yövyimme campingalueella teltassa, jossa oli kaksi sänkyä.
Söimme seurueen kanssa yhdessä illallisen, mutta pian sen jälkeen oli mentävä nukkumaan, koska aamulla oli herätys klo. 05.00. Aaamupala oli 05.30 ja lähtö kohti Ngorongoroa oli klo. 06.00.

Yöpymispaikkamme

Tunnin ajomatkan kuluttua saimme kokea maailman kauneimman näköalan kun saavuimme kraaterin reunalle ihastelemaan maisemia.

Ngorongorossa pääsimme keskelle luontodokumenttia ja näimme loppujen lopuksi todella paljon eläimiä. Ei sanoja kuvailemaan sitä mitä kraaterin pohjalla koki. Tässä parhaita retken parhaita paloja.

Materuni Waterfals ja kahviplantaasit

Naamat muikeena!
WOW!!!!!!!!!!!!
Viimeisenä kokonaisena päivänä lähdimme vakkaritaksikuskimme Feston kanssa Materuni vesiputouksille sekä kahviplantaaseille. Ajomatka kesti noin tunnin. Ajomatka ei sinällään ollut pitkä vaan tiet olivat niin huonossa kunnossa eli siksi matkanteko oli hidasta. Päästyämme perille lähdimme patikoimaan oppaamme kanssa kohti vesiputouksia. Näimme matkan varrella mahtavia maisemia, kauniita kukkia sekä joitain eläimiäkin. Emme olleet kuitenkaan valmistautuneet siihen, mitä perillä kohtasimme. Vesiputoukset olivat aivat uskomattoman hienot. Hetken kun olimme tätä mahtavuutta ihastelleet niin ei muuta kuin uimaan. Vesi oli todella kylmää, mutta eihän se suomalaisia haittaa. Tämä hetki oli taas yksi niistä hetkistä, mitkä säilyy ikuisesti sydämessä.

Ei kun uimaan!!!

#themoment

Kuivattuja kahvinpapuja

Vesiputousten jälkeen matkamme jatkui kohti kahviplantaaseja. Pääsimme paiskimaan töitä kahvimme eteen. Ennekuin kahvikupillinen oli edessämme, piti: ottaa kuoret irti kahvipavuista, piti jauhaa ja paahtaa ja jauhaa uudelleen. Ja tämähän tapahtui myös tiettyjen rituaalien mukaisesti... laulettiin ja tanssittiin. Lopulta kahvikupillinen oli edessämme. Tämän kokemuksen myötä sitä osaa arvostaa kahvia entistä enemmän.